CMD
Communication and Multimedia Design
 
Module: Schetsen met lef
     
les 1: introductie

Introductie
- kennismaking met docent
- les aanpak en inhoud, regels en procedure & oplevereisen

- waarom en het nut van: Schetsen met lef

Afsluiting les:
- Neem altijd je tekenmap en materiaal mee. (zet je naam en klas op al je werk en je map)
- Maak lesopdracht af, perspectief schetsen en/of start opdracht (Opdracht Contrasten)
- Neem voorwerp mee in les 2 ivm feedback en voortzetting opdracht (opdracht Object)

Module
Er is durf voor nodig om ideeën te communiceren middels beeld. Je uit te spreken op een manier die makkelijk onderuit te halen is. Niet alleen omdat er misschien op de technische kwaliteiten dingen zijn
aan te merken, maar ook omdat de inhoud van wat je communiceert in een oogopslag voor iedereen
helder en inzichtelijk is. De focus van zowel de maker als de toeschouwer zou dus zoveel mogelijk op
het doel gericht moeten zijn en niet op de uitvoering. De tekenlessen zijn bedoeld om je hierbij te helpen.

D.m.v. de tekenlessen leer je: beter kijken, op je gevoel afgaan, risico nemen, van het geheel uit gaan.
Tevens doe je natuurlijk meer teken ervaring op waardoor tekenen een nog meer vertrouwde tool wordt binnen een ontwikkelproces. Hierdoor zal je niet alleen makkelijker gaan schetsen maar ook meer beeldend gaan denken.

Kijken
De hersenen verwerken visuele informatie op twee manieren: ruimtelijk en intellectueel. De eerste en snelste is de ruimtelijke/visuele manier. De primaire functie daarvan is oom je op de hoogte te houden van de constant veranderende omgeving, door te registreren waar en hoe groot de dingen om je heen zijn. Het registreert zaken als: vormen, afstand, donker/licht, oriëntatie en verhoudingen. Je gebruikt deze functie bv bij het lopen door een drukke menigte.
Het analytische of intellectuele deel van de hersenen verwerkt de informatie niet als beelden maar als data. Hiermee identificeer je de vormen als bv bomen, auto's, mensen, enz. Deze functie gebruik je voor bijna alle andere dingen in het dagelijkse leven. Maar als je dit gebruikt bij het tekenen dan is het resultaat rampzalig! Het zal de visuele informatie vertalen naar data en vervangen voor een vereenvoudigd symbolisch beeld dat de informatie vertegenwoordigd.

Bij het tekenen loop je tegen een aantal problemen aan:
Je mengt, wat je eerder hebt gezien, met wat je aan het tekenen bent.
Je mixt eerder gecreëerde oplossingen/symbolen met wat je ziet.
Je versimpelt wat je ziet zodat het makkelijker is om te reproduceren.
Je richt je op de (al bekende) details en niet op de totale vorm
Hier zullen we tijdens de lessen veel aandacht aan besteden.
Iedere verbetering van je teken vaardigheden, zorgt voor meer begrip, inzicht, snellere processen en betere oplossingen!

Achtergrond info:
Google/YouTube: Visual thinking:
Welke hersenhelft is het best ontwikkeld? Test jezelf:
http://similarminds.com/brain.html

http://frank.mtsu.edu/~studskl/hd/hemispheric_dominance.html
http://www.123test.nl/brein/
http://www.hartenziel.nl/artikel/linker_of_rechter_hersenhelft/

Boeken:
Dan Roam, The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures
Carl Purcell, Your Artist's Brain: Use the right side of your brain to draw and paint what you see - not what you think you see
David Crow, Left to Right: the cultural shift from words to pictures
Programma overzicht
Les
Lesinhoud en activiteiten Huiswerk en opdrachten
 1
Introductie en start basistoelichting Module
Start met perspectief schetsen (basis) en opdracht:contrasten
Huiswerk: afgerond menemen voor les 2
- evt. onderzoek schetsen verder uitwerken: 2 punts perspectief en 1 punts perspectief (zie pdf)
- Opdracht Contrasten afronden
- Start met Opdracht Object:
voorwerp zoeken,starten met opdracht, iedere les tekening _meenemen voor feedback
2
Tekenen naar waarneming: buiten of ruimte binnen (afhankelijk van het weer) Let op: map meenemen: is ondergrond voor buiten tekenen.
Huiswerk:afgerond meenemen voor les 3
- Opdracht binnenruimte game: 1punts-perspectief
- Opdracht Object: Voorwerp inzoomen: verder er aan werken en iedere les meenemen voor
_feedback
3 Tekenen naar waarneming: stilleven
Huiswerk:afgerond meenemen voor les 4
- Opdracht Object: verder uitwerken en iedere les meenemen voor feedback (afgerond in les 4)
4 Tekenen naar waarneming:model (snel schetsen)
   
  Beoordeling en presentatie alle opdrachten Let op: altijd je werk met stift ondertekenen: naam, klas studentnummer (achterkant) waarschijnlijk zal er in lesweek 10 een intergrale beoordeling plaatsvinden. Info hierover volgt nog. Je docent beoordeelt werk en zal het cijfer zo spoedig mogelijk in Osiris invoeren.
Home  Introductie   Les 1 Les 2 Les 3 Les 4  Zelfstandige opdrachten afwezig?   Contact