- CMD
- Communication and
Multimedia Design
-
- Module: Schetsen met lef
|
|
|
|
|
les 1: opdrachten |
|
|
|
|
- Eerste deel van les 1a.Oefening:
tweepunts-perspectief en 1b.Oefening: eenpunts-perspectief, dit
zijn voorbereidingen voor les 2 en 3 . Tweede deel van les 1
start Opdracht Contrasten.
- Afhankelijk
van de docent en lesopbouw, keuze een vd twee in les aan werken,
anders zijn de oefeningen huiswerk.
|
1a.Oefening: tweepunts-perspectief |
|
1b.Oefening: eenpunts-perspectief |
Materiaal |
Potlood (div. hardheden) |
papier |
Minimaal A4: schetsen/oefeningen |
Onderwerp |
Opzet voor 2 puntsperspectief (schets
nav pdf) |
|
Opzet voor 1 puntsperspectief (schets
nav pdf) |
|
Ontwerp een uniek gebouw (niet hoger dan tien verdiepingen) met
omgeving voor een game. |
|
Ontwerp je eigen een kamer/ruimte |
onderzoek |
- Het onderzoek start je met een
schets.
Maak eerst enkele idee -schetsen van je gebouw
Zet alles eerst met potlood en hulplijnen op. Gum aan het einde
alle hulplijnen uit. PDF file met voorbeeld aanwezig
|
|
- Het onderzoek start je met een
schets.
Maak eerst enkele idee -schetsen van je ruimte
Zet alles eerst met potlood en hulplijnen op. Gum alle hulplijnen
uit. PDF file met voorbeeld aanwezig
|
- Huiswerk
|
- indien niet afgerond in
de les, is deze oefening huiswerk
|
|
- indien niet afgerond in
de les, is deze oefening huiswerk
|
Downloads |
- voorbeeld opzet_2 punts perspectief
- div perspectief (zip)
|
|
- perspectief_interieur
- gelijkmatige verdeling
van ruimte
|
Opdracht Contrasten |
|
|
- Materiaal
|
Potlood (div. hardheden), inkt,
houtskool en Siberisch krijt/ conté, stiften/ markers. |
papier |
A4 tekenpapier( geen kopieerpapier)
(1 vel per onderwerp) |
- Onderwerp
|
- Contrasten, visuele structuren
en het werken met en de werking van verschillende materialen
|
Info |
- pdf over contrasten/structuur
aanwezig
|
|
|
- Onderzoek Aanpak
|
- Teken een lap stof en een prop
papier met:
1) Potlood: schets eerst in grote lijnen de lap stof en prop
papier, vervolgens ga je het uitwerken, let daarbij op:
de contrasten, tegenstellingen zoals hard/zacht, grijstonen,
kleurverloop etc.
2) inkt/fineliner: schets eerst in grote lijnen met potlood de
lap stof en prop papier gebruik daarna de inkt.
Let nu op hoe je je schaduw zet, arceren etc.
3) houtskool: ga direct met houtskool aan de slag. Gebruik ook
Siberisch krijt/conté om je beeld te versterken.
4) Dikke stift/ marker: direct met de stift of marker tekenen.
Let daarbij op hoe je nu de contrasten, tegenstellingen
zoals hard/zacht, grijstonen, kleurverloop etc. in beeld gaat
brengen.
|
aanleveren |
vel 1: prop papier potlood |
|
vel A: lap stof potlood |
vel 2 : prop papier inkt/fineliner |
|
vel B : lap stof inkt/fineliner |
vel 3 : prop papier houtskool |
|
vel C : lap stof houtskool |
vel 4 :prop papier dikke stift/marker |
|
vel D : lap stof dikke stift/marker |
|
- Tijdsduur Zelfstudie
|
- deel vd les en zelfstudie.
In de les, aan het eerste deel van de opdracht werken met potlood
(lap stof en prop papier)
|
Doel |
- Visuele structuren: Inzicht
en vaardigheid ten aanzien van verhoudingen. En de werking van
het beeld. Gevoelswaarde van deze werken en het materiaal als
ook tegenstellingen.
Zelfstandig opdracht thuis uitwerken. (uiterlijk in les 3 afgerond meenemen)
|
Downloads |
- lijn en contrasten
- voorbeeld textuur
en contrast
|
|
Programma overzicht
|
- Les
|
Lesinhoud en activiteiten |
|
Huiswerk en opdrachten |
1 |
- Introductie en start basistoelichting
Module
- Start met perspectief schetsen
- (basis: een- en tweepuntsperspectief)
- en contrasten?
|
|
- Huiswerk: afgerond menemen voor
les 2
- evt. onderzoek schetsen verder uitwerken: 2 punts perspectief
en 1 punts perspectief _(zie ook pdf)
- Opdracht Contrasten afronden (uiterlijk in les 3 afgerond meenemen) (zie ook pdf)
- Start met Opdracht
Object: voorwerp zoeken,starten
met opdracht, iedere les _tekening meenemen voor feedback
|
|
- Let op: Gebruik altijd echt
tekenpapier geen kopieerpapier! Zorg dat je al het benodigde
materiaal mee neemt naar de lessen. Zorg dat je voldoende papier
meeneeemt.
- Zorg dat je op tijd bent, te
laat binnen komen is melding van afwezig!
- Lever je werk verzorgd aan.
Je dient altijd je werk met stift te ondertekenen: naam, klas
studentnummer (achterkant)
|