Perspectief tekenen

Grids

1punts

Grids tekenen met een 1-puntsperspectief. (hulpmiddel tot het tekenen van een perspectief)

Om grids te tekenen met behulp van een éénpuntsperspectief start je het best van een vierkant.
Het bovenstaande voorbeeld toont een beeld van een ruimte in éénpuntsperspectief.
Nadat je de horizon en een vluchtpunt hebt gekozen volg je best de onderstaande punten om je grid te maken.

1. Begin met het maken van een vierkant vlak in perspectief. (grondvlak van de ruimte)

2. Zet punten op gelijke afstand op de achterste zijde van dit vierkant. Zorg dat ze op gelijke afstand staan.

3. Trek een lijn van het vluchtpunt door elk verdeelpunt van de achterste zijde van het grondvlak tot ze de voorste zijde van het vierkant kruisen. Je ziet dat de punten op de voorste zijde van het grondvlak verder uit elkaar liggen dan op de achterste zijde.

4. Trek nu een horizontale lijn, om de achterste rij tegels te bepalen. Zorg dat het vierkanten zijn.

5. Trek nu een diagonaallijn vanuit het linkerbovenpunt van de linkertegel naar het onderste rechtse hoekpunt van deze zelfde tegel. Trek door tot je de rand van het grondvlak raakt.

6. Trek nu horizontale lijnen op elk snijpunt van een radiale lijn met de diagonale lijn. Nu ontstaat het grid, met vierkanten in perspectief (op het grondvlak)

Deze grid kan nu doorgetrokken worden op de "muren" en het "plafond" van de ruimte.

Je kunt het grid gebruiken om objecten te plaatsen die eveneens volgens het éénpuntsperspectief kunnen getekend worden. (veel ruimtes in games zijn volgens het eenpuntsperspectief ontworpen)

  1. basisbegrippen
  2. grids
  3. éénpuntsperspectief exterieur
  4. éénpuntsperspectief interieur
  5. tweepuntsperspectief exterieur
  6. tweepuntsperspectief interieur
  7. driepuntsperspectief
  8. schaduwwerking
  9. schuine oppervlaktes
  10. objecten in verhouding verkleinen
  11. atmosferisch perspectief