MME Winter 01| Opdrachten

Oefeningen

Deze oefeningen hoef je niet allemaal te maken, maar ik verwacht dat iedereen er minstens 8 weet te realiseren. Hieraan kan je werken tijdens de les en thuis. Ik heb bij elke opdracht de punten in blauw geplaatst die aangeven hoe moeilijk ze zijn. De moeilijkste opdrachten zijn 5 punten, de eenvoudigste 1. De opdracht is voor iedereen 15 punten aan opdrachten te maken. Je mag zelf kiezen met welke opdrachten je deze punten bijelkaar werkt. Na de kerstvakantie moeten zowel de swf's als de fla's (met commentaar) overzichtelijk online staan.

1 Opdracht 1

Maak een button, die bij een rollover een animatie geeft.

2 Opdracht 2

Maak een tekstveld en plaats hier random een tekst in.
Elke keer als je op een knop klikt, staat er een andere tekst.

5 Opdracht 3

Maak een scriptje dat een vierkantje dupliceert d.m.v. een of meerdere loops, net zo vaak in de breedte als in de hoogte.
In dit geval is de uitkomst altijd een ruit van 3 rijen en 3 colommen.

1 Opdracht 4

Maak een sommetje. Je hebt twee input velden waar je getallen in kan vullen. Tussen deze velden schrijf je zelf een plus of een min en daarna maakje nog een derde veld voor de uitkomst met daar tussen een = teken. Na een druk op een button komt de uitkomst in het derde veld.

4 Opdracht 5

Maak drie buttons, deze staan voor drie kleuren, rood, groen en blauw. Elke keer dat je op de button klikt, verhoogt deze button de waarde van de kleur waar de button voor staat. Zo kan je zelf kleuren mengen. Geef de waarde van de kleur weer in een tekstveld. En gebruik een movieclip die iedere klik de nieuw gemengde kleur krijgt.

1 Opdracht 6a

Maak een playbutton die naar pauze veranderd nadat je er opgeklikt hebt.
Wanneer je op de pauzebutton klik wordt deze weer een playbutton.

2 Opdracht 6b

Maak een playbutton die naar pauze veranderd nadat je er opgeklikt hebt.
Wanneer je op de pauzebutton klik wordt deze weer een playbutton.
Importeer een filmpje in je flash die aanstuurd doormiddel van deze knop.
Vul je flashmovie aan met een rewind button.

1 Opdracht 7

Maak een menuutje van buttons en zorg er voor dat laatst aangeklikte button inactief blijft.
Waar door je kan zien waar je bent.

2 Opdracht 8a

Maak een loop waarbij je in een array de uitkomsten van de tafel van 7 verzameld.
Wanneer de loop voorbij is plaats je de uitkomsten in een tekstveld.

3 Opdracht 8b

Maak een inputveld, waar je een getal in kan vullen.
Als je nadat je het getal hebt ingevuld op de knop drukt, krijg je alle uitkomsten in een tekstveld (zie opdracht hierboven)

5 Opdracht 8c

Maak een inputveld, waar je een getal in kan vullen, als je nadat je het getal hebt ingevuld op de knop drukt, krijg je onder elkaar de uitkomsten. Elke som wordt in een eigen movieclip gepresenteerd. Gebruik hiervoor attachMovie(). Je kan dit eenvoudig uitbreiden met een extra input veld, waarin je bepaald hoeveel uitkomsten er weer gegeven worden (10x of b.v. 300x).
Zorg dat de lijst met resultaten netjes wordt opgedeeld in kolommen.

3 Opdracht 9

Typ een getal in een input veld.
Dit getal bepaald hoeveel rondjes er worden gedupliceerd (mag ook met attach), na een druk op de knop.

4 Opdracht 10

Genereer een array met random kleuren sets.
Zodat je d.m.v. een knop, met behulp van het color object, een kleur kan geven aan een movieclip .

2 Opdracht 11:

Maak een movieclip met daarin een button. Zorg dat de button een animatie aanstuurd, die reageert op een rollover. Alsje daarna heel veel movieclips na elkaar plaatst krijg je een grappig effect.

Auteur: Barend Hendriks
Seizoen: Winter
Lesnummer: 03
Datum: 13-12-2005
Type les: MME