Herfst 05 | Mobiele systemen

Leerdoelen

Deze les

Programma van Eisen

Het programma van Eisen bevat een samenvatting van alle functionele en technische eisen aan het project. De functionele eisen geven een overzicht van alle acties die de gebruiker moet kunnen doen en wat er voor nodig is om dit mogelijk te maken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de uitbreidbaarheid van het programma, de navigatie mogelijkheden of de beschikbaarheid van informatie (downloaden). De technische eisen geven een een overzicht van de technische randvoorwaarden om de functionaliteiten te kunnen realiseren.
In sommige gevallen start een project op dit punt. Opdrachtgevers van grote projecten schrijven soms eerst een programma van eisen en vragen daarna of een technisch bedrijf zoiets zou kunnen ontwikkelen. Hier op school zal het vaak andersom zijn. Vaak ben jij de ontwerper van een nieuw product, dit betekend dat hier het programma van eisen meestal de laatste stap is van het technisch ontwerpproces. Dit programma van eisen komt in een offerte naar de opdrachtgever en aan dit programma van eisen kan worden getoetst of de doelstellingen gehaald zijn, bij het afronden van de opdracht.

Systeemeisen

Zie document over systeemeisen

Omgeving eisen

Gebruikers eisen

Functionele eisen

Om een functionele specificatie op te zetten is het belangrijk dat alle taken of functies op een rijtje staan. Dat moet heel gedetailleerd. Dus niet alleen wat het programma ongeveer moet kunnen, maar ook welke functies er nodig zijn om die functionaliteit te realiseren. Hieronder volgt een voorbeeld hoe het uitspecificeren van functionaliteit begint. Eerst beschrijf je de hoofdfuncties. Deze hoofdfuncties kan je opdelen en ieder heel specifiek uit werken. Ter voorbeeld het bellen met een moderne telefoon. Een telefoon heeft een aantal hoofd functies. Denk hiervoor vanuit de gebruiker (je persona's). Wat kan deze met het apparaat?

Beschrijf vervolgens welke technische functionaliteiten er mogelijk moeten zijn om deze functies te realiseren, hieronder ter voorbeeld 'bellen' uitgewerkt:

Het startpunt van de functionele specificaties zijn de gebruikers. Je beschrijft voor welke gebruikers de applicatie bedoeld is, en wat die gebruikers met de applicatie kunnen doen. Je beschrijft de functies die het systeem aan de gebruiker aanbiedt (bijvoorbeeld: “uitzoeken vliegreis”, of “bestellen boek”, of “zoeken op sleutelwoord”). Daarna ga je uitspecifiseren hoe het systeem dat doet: wat de stappen zijn, welke informatie de gebruiker te zien krijgt en wat hij kan kiezen en kan/moet invoeren.

Omgeving

Nadenken over de omgeving waarin het apparaat (de interface) wordt gebruikt is ook een vereiste. Vaak kunnen kleine veranderingen van omgeving inmense gevolgen hebben voor de interactiviteit van een product met de mens. Punten waar je rekening mee moet houden zijn, omgevings licht, omgevingsgeluid, ergonomie van de gebruiker (reikwijdes, afstanden). Aangezien de meesten van jullie kleine handzame apparaten maken zal de laatste weinig van invloed zijn op de functionele specificatie. Denk niet alleen maar aan de fysieke ruimte waarin het gebruikt wordt maar ook waar. Daarmee bedoel ik de plek op de wereld. Het is een beetje lastig als de gebruiker een product in het het nederlands krijgt maar alleen swalhili kan. Daarnaast komt het voor dat culturele invloeden kunnen meespelen. (kleur en iconen)

Voorbeeld
Bij de ipod (bij een groot aantal van jullie wel bekend) hebben de ontwerpers rekening gehouden met het omgevings licht. Het kleine ding moet bij alle omstandigheden gebruikt kunnen worden. Vandaar dat er een menu item is toegevoegd dat hij een back lit heeft. Alle verschillende manieren van bediening is ten opzichte van de omgevings factoren mindcer van belang).

Wat betreft culturele invloeden moet je rekening houden met de gekste dingen, Rood als alarmkleur wordt dan niet zo evident als het lijkt. Net zoals een prullenbalk op je desktop (in india wordt dat ding maar slecht begrepen)

 

Inleiding

Enkele getallen rond mobiele systemen. Het belangrijkste doel deze les om inzicht te krijgen in de wereld van de mobiele telefonie. De getallen spreken voor zich:

Worldwide total smartphone device market - Market shares 2006 Q2 2005 / Q2 2006**

OS vendor

Q2 2005

% share

Q2 2006

% share

Growth
Q2 05/Q2 06

Symbian

7,648,920

75.19%

12,720,920

69.7%

66.31%

Linux

1,448,320

14.24%

3,541,870

19.41%

144.55%

PalmSource

496,310

4.88%

562,960

3.08%

13.43%

Microsoft

355,650

3.5%

898,440

4.92%

152.62%

RIM

134,540

1.32%

475,860

2.61%

253.69%

Others

89,490

0.88%

51,360

0.28%

-42.61%

Total

10,173,230

 

18,251,410

 

79.41%

Source

•  excludes Linux 'closed phones' in Asia and includes PDAs
**includes Linux 'closed' phones in Asia and excludes PDAs

http://www.ibc.com/getdoc.jsp?containerid=prus20203906

Worldwide: Preliminary PDA Vendor Shipment Estimates, Q105 (Units)

Company

Q105 Shipments

Q105 Market Share (%)

Q104 Shipments

Q104 Market Share (%)

Q105 - 1Q04 Growth (%)

RIM

711,000

20.8

405,000

14.8

75.6

palmOne

614,750

18.0

834,591

30.5

-26.3

HP

601,352

17.6

575,853

21.0

4.4

Nokia

340,000

9.9

-

0.0

N/A

Dell

217,000

6.3

163,250

6.0

32.9

Others

935,010

27.3

757,378

27.7

23.5

Total

3,419,112

100.0

2,736,072

100.0

25.0


Notes: Totals do not include smartphones, such as the Treo 650 and BlackBerry 7100, but include wireless PDAs, such as the iPAQ 6315 and Nokia 9300. Columns may not add to totals shown because of rounding. N/A = Not applicable

Source: Gartner Dataquest, April

http://www.clickz.com/showPage.html?page=3503511

Worldwide: Preliminary PDA Vendor Shipment Estimates by Operating System, Q105

Company

Q105 Shipments

Q105 Market Share (%)

Q104 Shipments

Q104 Market Share (%)

Q105 - 1Q04 Growth (%)

Windows CE

1,573,062

46.0

1,100,008

40.2

43.0

RIM

711,000

20.8

405,000

14.8

75.6

Palm OS

684,750

20.0

1,119,714

40.9

-38.8

Symbian

340,000

9.9

-

0.0

N/A

Linux

27,300

0.8

34,800

1.3

-21.6

Others

83,000

2.4

76,550

2.8

8.4

Total

3,419,112

100.0

2,736,072

100.0

25.0

 

Notes: Totals do not include smartphones, such as the Treo 650 and BlackBerry 7100, but include wireless PDAs, such as the iPAQ 6315 and Nokia 9300. Columns may not add to totals shown because of rounding.

Source: Gartner Dataquest, April

http://www.clickz.com/showPage.html?page=3503511

Top 5 Vendors, Worldwide Converged Mobile Device (smartphones) Shipments and Market Share, Q1 2006 (Units shipments are in millions)

Rank

Vendor

1Q06

Shipments

1Q06

Market Share

1Q05

Shipments

1Q05

Market Share

1Q06/1Q05

Growth

1

Nokia

8.16

43.2%

5.45

48.4%

49.9%

2

Panasonic

1.89

10.0%

1.145

10.2%

65.1%

3

NEC

1.79

9.5%

1.140

10.1%

57.0%

4

Research in Motion

1.45

7.7%

0.78

6.9%

85.7%

5

Sharp

1.07

5.7%

0.00

0.0%

0.00%



Others

4.52

23.9%

2.74

24.4%

64.7%



Total

18.88

100.0%

11.25

100.0%

67.8%

Source: IDC, Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, June 7, 2006

http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS20203906

Research in Motion is de eigenaar van het merk BlackBerry. Meer over BlackBerry staat onder in deze lesbrief. Goede indruk wat betreft de mogelijkheden met mobiele telefoons geeft de volgende link: http://www.telecomwereld.nl/navsm.htm

Microsoft Mobile

Onlangs werd Microsoft Windows Mobile 6 gelanceerd, het nieuwe besturingssysteem voor mobiele apparaten zoals PDA's en smartphones.  Windows Mobile 6 werkt sneller en stabieler. Windows Mobile 6 heeft een interface die lijkt op die van Microsoft Windows Vista. Wanneer je applicaties wilt ontwikkelen voor Windows Mobile, doe je dit met .Net Mobile technologie. Ook flash-Lite werkt op windows mobile.

Microsoft maakt onderscheid in 4 producten:

Meer informatie:
http://www.microsoft.com/netherlands/windowsmobile/default.aspx

Functie overzicht: http://www.microsoft.com/netherlands/windowsmobile/functieoverzicht.aspx

 

Linux Mobile

Linux is nog niet zo'n grote partij in de besturingssystemen, maar maakt een stevige groei door (verwachting 8,8% vd markt in 2012). Een voordeel van Linux is dat het voor telefoonproviders makkelijker is om invloed te hebben op het systeem dat draait op een smartphone. Nadeel is dat er voor een telefoon die draait op Linux weinig software beschikbaar is. Bekende merken met een linux based operating system zijn: Motorola, NEC, Panasonic en Samsung. Linuxbased telefoons

Er zijn verschillende Operatings Systems die werken op een linuxbased systeem. Een linux telefoon kan dus verschillende interfaces hebben. Voorbeeld is Qtopia van Trolltech, maar de grootste is Mobilinux van Montevista (90% van de linux-telefoons).

Symbian

Links: http://www.symbian.com/about/fastfacts/fastfacts.html
Symbian telefoons: http://www.symbian.com/phones/index.html

Symbian is een samenwerkingsverband waarin Nokia, Ericsson, Panasonic en Samsung zijn vertegenwoordigd. Motorola en Psion maakten oorspronkelijk ook deel uit van dit samenwerkingsverband, maar stapten er respectievelijk in oktober 2003 en februari 2004 uit. De grootste belanghebber in het consortium is Nokia: dit bedrijf heeft 47.9 procent van de aandelen in handen.

Er zijn in europa 2 merken die gebruikmaken van de nieuwste Symbian, Nokia en Sony Ercisson. Daarnaast heeft ook Samsung en Panasonic een aantal telefoons die werken met symbian. Er verschillende varianten van dit OS.

http://www.s60.com/life
http://www.uiq.com/
http://www.symbian.com/files/rx/file7999.pdf

Mogelijkheden op de telefoon met Symbian

Heit UIQ platform, staat voor unique. Dit platform is zo gemaakt dat elke telefoon zijn eigen unieke look en feel kan hebben. Elke telefoon is ontworpen voor een eigen marktsegment. In deze versie van Symbian is er gestreeft naar het verwijderen van zoveelmogelijk hinderdnissen die in de weg kunnen staan bij visuele creativiteit.

Op een symbian mobiele telefoon kan je java of C++ applicaties draaien. Dit betekent dat een applicatie gebouwd in java (J2ME) kan draaien op deze telefoons.

Daarnaast maken de nieuwste Sony Ericssons gebruik van Java-3D. Dit komt voort uit een nieuw java platform voor mobile telefoons ( Java Platform 7 ) . Dit platform focus zich op het verbeteren van gameplay, performance en multitasking op mobile telefoons

Palm OS / Garnet OS / Cobalt 6.0

Palm OS is het eerste platform voor de mobiele computer. Sinds de introductie van de eerste palm in 1996, heeft Palm OS trends gezet en verwachtingen geschept voor de mobiele toekomst. Van de manier waarop mensen handhelds als agenda's zijn gaan gebruiken, naar een apparaat dat zakelijkgezien onmisbaar werd voor de beschikbaarheid van informatie onderweg, tot de mogelijkheid om mobiel het internet of een centrale zakelijke database t e bereiken via een wireless verbinding.

Palm voornamelijk groot geworden met de handhelds . Naast Palm heeft ook Sony een poos gebruik gemaakt van Palm OS. Palm heeft echter deze eeuw een groot marktaandeel verloren, dit zou wel eens kunnen zijn vooroorzaakt doordat Palm te lang voornamelijk een digitale agenda is gebleven.

Het orginele palmOS wordt niet meer doorontwikkeld, maar leeft het verder onder de naam Garnet OS. Garnet OS is een volledig nieuw OS, dat gebaseerd op linux een open standaard is. Garnet OS wordt ondersteund door meerdere providers. Daarnaast is er in 2004 Cobalt uitgebracht wat de laatste update is. De geruchten gaan dat er weer een nieuwe update aankomt. Palm ondersteunt synchornisatie met outlook en java.

http://www.palmsource.com/palmos/whyPalmOS.html

http://www.palmclub.nl/tips/cobalt/

http://www.palmsource.com/palmos/cobalt.html

 

Webbrowsers

De meeste mobiele telefoons werken met Opera. Dit is een webbrowser die ook bestaat voor de gewone pc, maar hier veel minder populair is. Voor de mobiele markt zijn ze echter onbetwist het populairst. Dit is niet altijd zichtbaar. De browser wordt op elk platform anders ontworpen, maar is bijna altijd gebaseerd op de technologie van opera. Opera draait zelfs ook op windows mobile, dit is nog een principiële discussie geweest. Speciaal voor mobiel haalt Opera alleen de informatie op van een pagina en rangschikt deze passend op het scherm.

http://www.opera.com/

Flash Lite

Als je zelf applicaties wilt bouwen op de mobiele telefoon kan je hier flash-Lite voor gebruiken. Flash-lite is de versie van flash die geschikt is voor mobiele telefoons. In deze lessen gaan we uit van de flash-Lite 2.1 Serie. Deze player draait naast de Symbian 60 series ook op windows mobile. Flash-Lite 3 is pas uit. Wanneer je CS 3.0 hebt geinstaleerd kan je hier mee werken. Meer informatie over flash-Lite komt in de volgende les aanbod.

Apple Iphone

De Iphone draait op een eigen OS (OS X). Er wordt nu hard ontwikkeld aan technolgie die wordt ondersteund door dit OS. Het helpt niet dat Steve Jobs begin 2007 heeft verkondigd dat OS-X een gesloten platform is. Wat betekent dat het niet mogelijk is voor derden om software te ontwikkelen voor deze telefoon. Flash-Lite en Java worden niet ondersteund.

De nieuwste berichten die ik kan vinden, lijken er op te wijzen dat er sprake is van verandering in de strategie van apple. Er zou worden gekeken naar een intel-based, linux OS voor de iphone.

BlackBerry

Naast de verschillende platforms is BlackBerry een grote partij. De BlackBerry is smartphone aanbieder die vooral in de VS groot is. BlackBerry wordt voornamelijk gepositioneerd als een oplossing voor zakelijke toepassingen. Een BlackBerry werkt op een eigen OS. Een bedrijf kan een server installeeren waarmee ze hun data zoals email en documenten beschikbaar maken voor de BlackBerry van het personeel. Dit werkt goed samen met de meest gebruikte zakelijke systemen, als Microsoft Exchange, IBM Lotus Domino en Novell Groupwise.

http://na.blackberry.com/eng/devices/

Links

Meer informatie over functioneel ontwerp: www.naarvoren.nl

 

Auteur: Roos Groenewegen
Seizoen: Herfst
Lesnummer: 05
Datum: 05-10-2006
Type les: MME